DDD Vissza az előző oldalra

 

 

Olvasni- és írnivalók beosztása

 

Nyári szemeszter

 

Az alábbi kötetből mindig az aktuális műfajhoz tartozó leírást olvassátok el, lécci.

Bernáth László: Bevezetés a műfajismeretbe. Dialóg Campus – MÚOSZ, Pécs 2008. 23–27; 36–44; 47–100; 103–134; 137–155.

1. hét (márc. 5.)

Hírlapi hír és bulvárhír

Olvasás órára: a hír műfaji sajátosságai és példái

Órai közös szövegalkotás

 

2. hét (márc. 12.)

Hírlapi hír és bulvárhír

Olvasás órára: a hír műfaji sajátosságai és példái

Órai közös szövegalkotás

Óra után házi feladat mindenkinek (határidő: március 18.):

Alkoss 60–75 szavas hírlapi hírt és 60–75 szavas, szenzációhajhász bulvárhírt az alábbi témáról:

·       egy katasztrofális tűzesetről/gázrobbanásról egy pozsonyi toronyházban vagy bioterrorista támadásról a ruzinovi egyetemi klinika épületében

A hosszabb mintaszövegekből írj át egyet 60–75 szavasra!

 

3. hét (márc. 19.)

Hírlapi hír és bulvárhír

Olvasás órára: a hír műfaji sajátosságai és példái

Órai közös szövegalkotás

Óra után házi feladat mindenkinek (határidő: március 25.):

Alkoss 60–75 szavas hírlapi hírt és 60–75 szavas, szenzációhajhász bulvárhírt az alábbi egyik témáról:

·       a pozsonyi repülőtéren történt tragikus kényszerleszállásról / sétahajó balesetéről a duzzasztónál

Szövegedhez írj műfaji elemzésvázlatot! 

A hosszabb mintaszövegekből írj át egyet 60–75 szavasra!

A mintában lévő egyik hírlapi hírhez írj bulvárhírt, az egyik bulvárhírhez pedig hírlapi hírt!

 

4. hét (márc. 26.)

Hírlapi hír és bulvárhír

Olvasás órára: a hír műfaji sajátosságai és példái

Órai közös szövegalkotás

Óra után házi feladat mindenkinek (határidő: április 6.):

Alkoss 60–75 szavas hírlapi hírt és 60–75 szavas, szenzációhajhász bulvárhírt az alábbi egyik témáról (amelyikről még nem írtál):

Szövegedhez írj műfaji elemzésvázlatot!

A hosszabb mintaszövegekből írj át egyet 60–75 szavasra!

A mintában lévő egyik hírlapi hírhez írj bulvárhírt, az egyik bulvárhírhez pedig hírlapi hírt!

Minden megalkotott szövegedhez írj műfaji elemzésvázlatot, amely alapján el tudod mondani az elemzést! 

5. hét (ápr. 9.)

Tudósítás és hírlapi hír

Olvasás órára: a honlapon a Fogalomlista menüpontban a tudósítás műfaji sajátosságai és példái

Órai, közösen alkotott tudósítás (120–150 szó) és hír (60–75 szó), téma: a közlekedési csipkártyák kicserélése

Óra után házi feladat mindenkinek (határidő: április 14.):

A tudósítás hosszabb mintaszövegeiből írj át kettőt 120–150 szavasra és írj belőle 60–75 szós hírlapi hírt!

 

6. hét (ápr. 16.)

Tudósítás és hírlapi hír

Olvasás órára: a honlapon a Fogalomlista menüpontban a tudósítás műfaji sajátosságai és példái

Órai, közösen alkotott tudósítás (120–150 szó) és hír (60–75 szó), téma: egy falu egyetlen magyar tannyelvű alapiskolájának bezárása, amelynek következménye az, hogy a 6–10 éves gyerekeknek napi kétszer 40 km-t kell buszozniuk a városi iskolába és vissza.

Óra után házi feladat mindenkinek (határidő: április 21.):

Alkoss 120–150 szós helyszíni tudósítást egy  60–75 szavas, rövid hírt egy napilap számára az alábbi témáról!

·       egy nagy állami vállalat vagy gazdaság eladásáról, amelynek következménye a dolgozók 90%-ának azonnali elbocsátása, a környéken pedig ez volt az egyetlen munkalehetőség

Szövegedhez írj műfaji elemzésvázlatot!

A tudósítás hosszabb mintaszövegeiből írj át egyet 120–150 szavasra, majd  írj belőle 60–75 szós hírlapi hírt!

 

7. hét (ápr. 23.)

Rövid tudósítás

Olvasás órára: a honlapon a Fogalomlista menüpontban a tudósítás műfaji sajátosságai és példái, különös tekintettel a rövid tudósításra

Órai, közösen alkotott rövid tudósítás, témák:

Óra után házi feladat mindenkinek (határidő: április 28.):

Alkoss 60–75 szavas, rövid tudósítást egy napilap számára az alábbi két témáról (mindkettőről)!

·       egy divatbemutatóról (hosszú tudósítás olvasható róla itt)

·       hepatitis-járvány Pozsonyban (hosszú tudósítás olvasható róla itt)

Írd át az előző házi feladatot (a környék egyetlen munkalehetőségeként szolgáló cég eladásáról szóló 120–150 szós tudósítás) rövid tudósítássá (60–75 szó)!

Szövegeidhez írj műfaji elemzésvázlatot!

A hír példáiban szereplő hosszabbak közül írj át egyet 60–75 szavas rövid tudósításra

 

8. hét (ápr. 30.)

Rendőrségi-bűnügyi tudósítás és hírlapi hír

Olvasás órára: a honlapon a Fogalomlista menüpontban a tudósítás műfaji sajátosságai és példái, különös tekintettel a rendőrségi-bűnügyi tudósításra

Órai, közösen alkotott rendőrségi-bűnügyi tudósítás és hírlapi hír, téma: "szögvassal verte agyon" hírlapi hír átalakítása 120–150 szavas bűnügyi tudósítássá

Óra után házi feladat mindenkinek (határidő: május 5.):

Alkoss 120–150 szavas bűnügyi tudósítást egy napilap számára az alábbi témákról (mindkettőről), majd fogalmazd meg 60–75 szavas hírlapi hírként!

·       kábítószeres bandák közti leszámolás

·       gyilkosság féltékenységből

Szövegeidhez írj műfaji elemzésvázlatot!

A bűnügyi tudósítás hosszabb mintaszövegeiből írj át egyet 120–150 szavasra, majd alkoss belőle 60–75 szavas hírlapi hírt!

 

9. hét (máj. 7.)

Rendőrségi-bűnügyi rövid tudósítás és bulvárhír

Olvasás órára: a honlapon a Fogalomlista menüpontban a tudósítás műfaji sajátosságai és példái, különös tekintettel a rendőrségi-bűnügyi tudósításra

Órai, közösen alkotott rendőrségi-bűnügyi tudósítás és bulvárhír, téma: "baltákkal fenyegették" tudósítás átalakítása 60–75 szavas bulvárhírré + "szögvassal verte agyon" 120–150 szavas bűnügyi tudósítás átalakítása 60–75 szavas rendőrségi-bűnügyi tudósítássá

Óra után házi feladat mindenkinek (határidő: május 12.):

Írd át az előző házi feladatokat (kábítószeres bandák közti leszámolás és gyilkosság féltékenységből 120–150 szóban) 60–75 szavas, rövid bűnügyi tudósításra egy napilap számára, és ugyancsak 60–75 szavas, szenzációhajhász bulvárhírré!

Szövegeidhez írj műfaji elemzésvázlatot!

A rendőrségi-bűnügyi tudósítás hosszabb mintaszövegekből írj át egyet 60–75 szavasra, és írj hozzá 60–75 szavas bulvárhírt!

 

10. hét (máj. 14.)

z.h. az összes, eddig átvett sajtóműfajból (szövegalkotás)

 

DDD Vissza az előző oldalra


 

3. hét (márc. 15.)

3. olvasói levél

Olvasás órára: a honlapon a Fogalomlista menüpontban az olvasói levél műfaji sajátosságai és példái

Óra után házi feladat mindenkinek (határidő: március 17.):

Írj tetszés szerinti méretű, felháborítónak szánt újságcikket! Fogalmazz meg 120–150 szavas, felháborodott olvasói levelet!

Minden megalkotott szövegedhez írj műfaji elemzésvázlatot, amely alapján el tudod mondani az elemzést! 

4. helyreigazítás

Olvasás órára: a honlapon a Fogalomlista menüpontban a helyreigazítás műfaji sajátosságai és példája

Óra után házi feladat mindenkinek (határidő: március 17.):

Írj egy tetszés szerinti méretű újságcikket, amelybe fiktív ténybeli hibákat teszel (dátum, helyszín, logikai összefüggés stb.). Képzeld el, hogy egyik olvasód felfigyel a hibákra, és helyreigazítást kért. Írd meg előbb egy 60–75 szavas olvasói levelet, melyben helyreigazítást kérsz, majd ugyancsak 60–75 szóban írd meg a helyreigazítást.

Minden megalkotott szövegedhez írj műfaji elemzésvázlatot, amely alapján el tudod mondani az elemzést! 

 

DDD Vissza az előző oldalra
 

 

4. hét (márc. 22.)

5. interjú

Olvasás órára: a honlapon a Fogalomlista menüpontban az interjú műfaji sajátosságai és példái

Óra után házi feladat mindenkinek (határidő: március 24.):

Készíts 120–150 szavas interjút (az interjúalany elképzelt válaszaival együtt [a terjedelembe ez is beleszámít]) egy napilap számára az alábbi témákról! Elemezze saját szövegét műfajelméleti és/vagy (a megadott szempontok alapján) textológiai tekintetben!

·       egy elképzelt popsztárral, aki Grammy-díjat kapott;

·       elképzelt sportolónővel, aki elnyerte az év női sportolója díjat.

A hosszabb mintaszövegekből írj át néhányat 120–150 szavasra!

Minden megalkotott szövegedhez írj műfaji elemzésvázlatot, amely alapján el tudod mondani az elemzést! 

6. helyszíni tudósítás

Olvasás órára: a honlapon a Fogalomlista menüpontban a tudósítás műfaji sajátosságai és példái

Óra után házi feladat mindenkinek (határidő: március 24.):

Írj 120–150 szavas tudósítást egy napilap számára az alábbi témákról!

·       egy nagy állami vállalat vagy gazdaság privatizálásáról, amelynek következménye a dolgozók 90%-ának azonnali elbocsátása, a környéken pedig ez volt az egyetlen munkalehetőség;

·       egy falu egyetlen magyar tannyelvű alapiskolájának bezárásáról, amelynek következménye az, hogy a 6–10 éves gyerekeknek napi kétszer 40 km-t kell buszozniuk a városi iskolába és vissza.

A hosszabb mintaszövegekből írj át néhányat 60–75 szavasra!

Minden megalkotott szövegedhez írj műfaji elemzésvázlatot, amely alapján el tudod mondani az elemzést! 

 

DDD Vissza az előző oldalra
 

 

5. hét (márc. 29. vagy ápr. 5.)

7. hírlapi kritika

Olvasás órára: a honlapon a Fogalomlista menüpontban a hírlapi kritika műfaji sajátosságai és példái

Szövegalkotás órára (határidő: március 22.):

Írj egy 120–150 szavas, hírlapi film- vagy könyvkritikát az alábbiakról! Elemezze saját szövegét műfajelméleti és/vagy (a mellékelt szempontok alapján) textológiai tekintetben!

·       új filmről

·       frissen megjelent regényről / verses- vagy novelláskötetről

A hosszabb mintaszövegekből írj át néhányat 120–150 szavasra!

Minden megalkotott szövegedhez írj műfaji elemzésvázlatot, amely alapján el tudod mondani az elemzést! 

8. recenzió

Műfaj kidolgozása órára: járj utána a recenzió műfaji sajátosságainak és keress rájuk példákat (fülszöveg, hátlapszöveg)!

Szövegalkotás órára:

Írj 60–75 szavas fül- vagy hátlapszöveget az alábbi témákhoz!

·       kedvenc versesköteted / novellásköteted

·       kedvenc Agatha Christie-regényed

·       kedvenc epizódod Roald Dahl Meghökkentő mesék c. filmsorozatából

A hosszabb példaszövegeidből írj át néhányat 60–75 szavasra!

Minden megalkotott szövegedhez írj a műfajt bemutató elemzésvázlatot, amely alapján el tudod mondani az elemzést! 


DDD Vissza az előző oldalra

 

6. hét (ápr. 12.)

9. érvelés I.

Műfaj kidolgozása órára: járj utána az érvelés műfaji sajátosságainak és keress rá példaszövegeket!

Szövegalkotás órára:

Érvelj 120–150 szóban az alábbi témákról:

·       Családalapítás vagy szingliség?

·       Érdemes-e örökbefogadni?

·       Rossz házasságban maradni vagy elválni?

A hosszabb példaszövegeidből írj át néhányat 120–150 szavasra!

Minden megalkotott szövegedhez írj vázlatot a műfaj szóbeli bemutatásához! 

 10. érvelés II.

Műfaj ismétlése órára: ismételd át az érvelés műfaji sajátosságai és olvas újra példaszövegeidet!

Szövegalkotás órára:

Érvelj az alábbi témákban: 60–75 szóban ellene, 60–75 szóban mellette! 

·       a zéró alkoholfogyasztás mellett és ellen járművezetéskor

·       a halálbüntetés mellett és ellen

·       a melegházasságok mellett és ellen

Minden megalkotott szövegedhez írj vázlatot a műfaj szóbeli bemutatásához! 


DDD Vissza az előző oldalra

 

7. hét (ápr. 19.)

11. leíró-érvelő szöveg 

Műfaj kidolgozása órára: járj utána leíró szöveg műfaji sajátosságainak és az összehasonlító szöveg szerkezetének!

Műfaj ismétlése órára: ismételd át az érvelés műfaji sajátosságai és olvasd újra példaszövegeidet!

Alkoss szöveget 120–150 szóban az alábbi témákban!

·       szembesítsd az orvost korábbi tanácsával, amelyben műtétet javasolt, de nem ismertette az ezzel járó kockázatokat, a műtét után pedig a beteg állapotában rosszabbodás állt be

·       szembesítsd a frissen alapított magán-nyugdíjasotthon / magánóvoda / magániskola igazgatóját az ellátás színvonalát illető, de nem teljesített ígéreteivel

Minden megalkotott szövegedhez írj vázlatot a műfaj szóbeli bemutatásához! 

12. magazin

Műfaj kidolgozása órára: Járj utána a magazin műfaj jellemzőinek, és gyűjts példákat (legyen köztük életmódmagazin is ás tanácsadó szöveg is). Hasonlítsd össze a magazint a bulvárlappal!

A hosszabb, tanácsadás témájú mintaszövegeidből írj át néhányat 120–150 szavasra!

Szövegalkotás órára:

Alkoss 120–150 szavas tanácsadó szöveget az alábbi témákban! Elemezze saját szövegeit műfajelméleti és/vagy (a mellékelt szempontok alapján) textológiai tekintetben!

·       a jóga szerepe az egészséges életmódban

·       a vegetariánus/vegán táplálkozás előnyei és hátrányai

·       a méz / a gyümölcsök szerepe a szépségápolásban

·       egy népszerű diéta és előnyei/hátrányai: Atkins / paleo / mediterrán / 90 napos

Minden megalkotott szövegedhez írj műfaji elemzésvázlatot, amely alapján el tudod mondani az elemzést! 

 

 DDD Vissza az előző oldalra