Olvasni- és írnivalók beosztása

Általános szabály: a prezentációkat kérem szépen mindig elküldeni nekem (utólag is elég).

Folyamatosan nézegetni:

Helyes–helytelen szópárok listája

Szó végi u,ú, ü,ű lista

http://www.magyarhelyesiras.hu/gyakori_hibak.php

A vonatkoztató alárendelés, valamint annak csapdái választékos szövegben: pdfhtm

A hogy kötőszó elhagyásának lehetőségei választékos szövegben

Vesszőhasználat: pdfhtm

Helyesírási feladatsor

Helyesírási feladatsor megoldva

 

1. október 5-re

Olvasnivaló:

1. Szépe Judit: Bevezetés a nyelvészetbe (20 oldalas segédanyag)

2. Gyurgyák János: A korrektúra. Szerkesztők és szerzők kézikönyve. Osiris, Budapest 2003. [régi kiadásban] 263–283; [új kiadásban] 279–299.

Írnivaló:

1. feladat (minden órára mindenki):

Írj tetszés szerinti témájú, 1 bekezdésnyi (8–10 soros) szöveget. Tegyél bele helyesírási és szerkesztési hibákat. Készíts belőle prezentációt.

Órán:

1. Random helyesírási gyakorlófeladatok.

2. A rontott szövegek kivetítése és korrektúrázása.

 

DDD Vissza az előző oldalra

 

2. október 12-re

Olvasnivaló:

1. Szikszainé Nagy Irma: Magyar stilisztiká-ból: 23–54; 92–118. (a stilisztikai eszközöket a Pragmatikai szövegek óra szövegalkotásaiban alkalmazni)

Írnivaló:

1. feladat (minden órára mindenki):

Írj tetszés szerinti témájú, 1 bekezdésnyi (8–10 soros) szöveget. Tegyél bele helyesírási és szerkesztési hibákat. Készíts belőle prezentációt.

Órán:

1. Random helyesírási gyakorlófeladatok

2. A rontott szövegek kivetítése (minden órán többen) és korrektúrázása (mindenki).

 

DDD Vissza az előző oldalra

 

3. október 19-re

Olvasnivaló:

1. A magyar helyesírás szabályai, 12. kiadás-ból: 13–46. (az elejétől a 93. szabálypontig)

2. Szikszainé Nagy Irma: Magyar stilisztiká-ból: 126–168. (a stilisztikai eszközöket a szövegalkotásban alkalmazni)

Írnivaló:

1. feladat (ketten, megosztva):

Alkoss önállóan legalább 3–3 gyakorlófeladatot a következő szabályzatpontokhoz: 14, 15, 23, 24, 28, 29, 31, 34, 35, 41, 42, 46, 59, 61, 62, 63–65, 69, 76, 77, 78, 79, 80, 81 82b, 82c, 82f, 83, 86, 87, 88b, 88c, 92, 93. A gyakorolandó szót foglald mondatba. Készíts prezentációt: minden mondat kerüljön új diára, a megoldás ne látsszon.

2. feladat (minden órára mindenki):

Írj tetszés szerinti témájú, 1 bekezdésnyi (8–10 soros) szöveget. Tegyél bele helyesírási és szerkesztési hibákat. Készíts belőle prezentációt.

Órán:

1. A helyesírási gyakorlófeladatok bemutatása (kivetítve): a prezentáló felolvassa a teljes mondatot, a csoport megmondja a gyakorlandó szó helyesírását, a prezentáló pedig beírja vagy felfedi. A prezentáló meg is indokolja a helyes megoldást.

2. A rontott szövegek kivetítése (minden órán többen) és korrektúrázása (mindenki).

 

DDD Vissza az előző oldalra

 

4. november 9-re

Olvasnivaló:

1. A magyar helyesírás szabályai, 12. kiadás-ból: 47–62. (a 94–141. szabálypontok)

2. Szikszainé Nagy Irma: Magyar stilisztiká-ból: 201–275. első fele (a stilisztikai eszközöket a szövegalkotásban alkalmazni)

Órán:

1. feladat:

Az előző órán elkezdett helyesírási gyakorlófeladatok bemutatása (kivetítve): a prezentáló felolvassa a teljes mondatot, a csoport megmondja a gyakorlandó szó helyesírását, a prezentáló pedig beírja vagy felfedi. A prezentáló meg is indokolja a helyes megoldást.

2. feladat (hárman, megosztva):

Alkoss önállóan legalább 3–3 gyakorlófeladatot a következő szabályzatpontokhoz: 97, 98, 99, 100, 101a, 101b, 101c, 102a, 102b, 102c, 103a, 103b,  104a, 104b, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120a, 120c, 120d, 120e, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 139, 140, 141a, 141b, 141c. A gyakorolandó szót foglald mondatba. Készíts prezentációt: minden mondat kerüljön új diára, a megoldás ne látsszon. Minden feladat kerüljön új diára. A diák háttere legyén sötét, a betűk világosak és a példa hosszúságától függően 50–54 pontos Calibri betűtípusból szedve.

 

DDD Vissza az előző oldalra

 

4. november 16-ra

Olvasnivaló:

1. Szikszainé Nagy Irma: Magyar stilisztiká-ból: 201–275. második fele (a stilisztikai eszközöket a szövegalkotásban alkalmazni)

Írnivaló:

1. feladat:

Az előző órán elkezdett helyesírási gyakorlófeladatok bemutatása (kivetítve): a prezentáló felolvassa a teljes mondatot, a csoport megmondja a gyakorlandó szó helyesírását, a prezentáló pedig beírja vagy felfedi. A prezentáló meg is indokolja a helyes megoldást.

2. feladat (minden órára mindenki):

Írj tetszés szerinti témájú, 1 bekezdésnyi (8–10 soros) szöveget. Tegyél bele helyesírási és szerkesztési hibákat. Készíts belőle prezentációt.

Órán:

1. A helyesírási gyakorlófeladatok bemutatása (kivetítve): a prezentáló felolvassa a teljes mondatot, a csoport megmondja a gyakorlandó szó helyesírását, a prezentáló pedig beírja vagy felfedi. A prezentáló meg is indokolja a helyes megoldást.

2. A rontott szövegek kivetítése (minden órán többen) és korrektúrázása (mindenki).

 

DDD Vissza az előző oldalra

 

5. november 23-ra

Olvasnivaló:

1. A magyar helyesírás szabályai, 12. kiadás-ból: 63–81. (142–183. szabálypontok)

2. Szikszainé Nagy Irma: Magyar stilisztiká-ból: 277–313; 341–345; 349–352; 409–413. (a stilisztikai eszközöket a szövegalkotásban alkalmazni)

Írnivaló:

1. feladat (hárman, megosztva):

Alkoss önállóan legalább 3–3 gyakorlófeladatot a következő szabályzatpontokhoz: 144, 145, 147, 148, 149, 150, 151, 152b, 152c, 157, 159, 160a, 160b, 160c, 161, 162, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 171, 173a, 173b, 173c. 175a, 175b, 175c, 176a, 176b, 177a, 177b, 178, 179, 180, 181, 182, 183. A gyakorolandó szót foglald mondatba. Készíts prezentációt: minden mondat kerüljön új diára, a megoldás ne látsszon. A diák háttere legyén sötét, a betűk világosak és a példa hosszúságától függően 50–54 pontos Calibri betűtípusból szedve.

2. feladat (minden órára mindenki):

Írj tetszés szerinti témájú, 1 bekezdésnyi (8–10 soros) szöveget. Tegyél bele helyesírási és szerkesztési hibákat. Készíts belőle prezentációt.

Órán:

1. A helyesírási gyakorlófeladatok bemutatása (kivetítve): a prezentáló felolvassa a teljes mondatot, a csoport megmondja a gyakorlandó szó helyesírását, a prezentáló pedig beírja vagy felfedi. A prezentáló meg is indokolja a helyes megoldást.

2. A rontott szövegek kivetítése (minden órán többen) és korrektúrázása (mindenki).

 

DDD Vissza az előző oldalra

 

6. november 30-ra

Olvasnivaló:

1. A magyar helyesírás szabályai, 12. kiadás-ból: 81–104. (184–237. szabálypontok)

2. Szikszainé Nagy Irma: Magyar stilisztiká-ból: 418–468. (a stilisztikai eszközöket a szövegalkotásban alkalmazni)

Írnivaló:

1. feladat (megosztva, hárman):

Alkoss önállóan legalább 3–3 gyakorlófeladatot a következő szabályzatpontokhoz: 184, 185, 187, 188b, 188c, 188d, 189, 190, 191, 192, 195a, 195b, 195d, 197, 198, 199, 200a, 200b, 201, 206, 213, 215, 216a, 216b, 217a, 217b, 217c, 217d, 225, 226a, 226b, 226c, 226d, 226f, 226g, 227, 228, 229, 230a, 230b, 231, 232a, 232b, 233, 234, 235, 237, 238. A gyakorolandó szót foglald mondatba. Készíts prezentációt: minden mondat kerüljön új diára, a megoldás ne látsszon. A diák háttere legyén sötét, a betűk világosak és a példa hosszúságától függően 50–54 pontos Calibri betűtípusból szedve.

2. feladat (minden órára mindenki):

Írj tetszés szerinti témájú, 1 bekezdésnyi (8–10 soros) szöveget. Tegyél bele helyesírási és szerkesztési hibákat. Készíts belőle prezentációt.

Órán:

1. A helyesírási gyakorlófeladatok bemutatása (kivetítve): a prezentáló felolvassa a teljes mondatot, a csoport megmondja a gyakorlandó szó helyesírását, a prezentáló pedig beírja vagy felfedi. A prezentáló meg is indokolja a helyes megoldást.

2. A rontott szövegek kivetítése (minden órán többen) és korrektúrázása (mindenki).

 

DDD Vissza az előző oldalra

 

7. december 7-re

Olvasnivaló:

1. A magyar helyesírás szabályai, 12. kiadás-ból: 105–124. (239–275. szabálypontok)

2. Szikszainé Nagy Irma: Magyar stilisztiká-ból: 475–527; 582–599. (a stilisztikai eszközöket a szövegalkotásban alkalmazni)

Írnivaló:

1. feladat (megosztva, hárman):

Alkoss önállóan legalább 3–3 gyakorlófeladatot a következő szabályzatpontokhoz: 240a, 240b, 240c, 240d, 240e, 240f, 240g, 240h, 240i, 240j, 240k, 240l, 241, 242, 243, 244, 245, 248a–c, 248d–f, 249a–c, 249d–e, 251, 252–253, 254–256, 257, 258, 259a–b, 259c–d, 260, 261–262, 263a, 263b, 263c, 263d, 263e, 263f, 263g, 263h, 263i, 264, 265a, 265b, 265c, 265d, 266, 267, 268, 269, 270, 271–273, 274, 275, 278, 279, 280, 281–282. A gyakorolandó szót, szerkezetet foglald mondatba. Készíts prezentációt: minden mondat kerüljön új diára, a megoldás ne látsszon. A diák háttere legyén sötét, a betűk világosak és a példa hosszúságától függően 50–54 pontos Calibri betűtípusból szedve.

2. feladat (minden órára mindenki):

Írj tetszés szerinti témájú, 1 bekezdésnyi (8–10 soros) szöveget. Tegyél bele helyesírási és szerkesztési hibákat. Készíts belőle prezentációt.

Órán:

1. A helyesírási gyakorlófeladatok bemutatása (kivetítve): a prezentáló felolvassa a teljes mondatot, a csoport megmondja a gyakorlandó szó helyesírását, a prezentáló pedig beírja vagy felfedi. A prezentáló meg is indokolja a helyes megoldást.

2. A rontott szövegek kivetítése (minden órán többen) és korrektúrázása (mindenki).

 

DDD Vissza az előző oldalra

 

8. december 14-re

Olvasnivaló:

1. A magyar helyesírás szabályai, 12. kiadás-ból: 125–137. (276–300. szabálypontok) és a változások: 595–608.

2. Szikszainé Nagy Irma: Magyar stilisztiká-ból: 603–641; 655–663. (a stilisztikai eszközöket a szövegalkotásban alkalmazni)

Írnivaló:

1. feladat (megosztva, hárman):

Alkoss önállóan legalább 3–3 gyakorlófeladatot a következő szabályzatpontokhoz: 285a, 285b, 286, 287, 288a, 288b, 289,  290, 291, 291b, 292, 293, 294, 295, 296, 297a, 297b, 297c, 298, 299, 300, valamint a változásokból. A gyakorolandó szót, szerkezetet foglald mondatba. Készíts prezentációt: minden mondat kerüljön új diára, a megoldás ne látsszon. A diák háttere legyén sötét, a betűk világosak és a példa hosszúságától függően 50–54 pontos Calibri betűtípusból szedve.

2. feladat (minden órára mindenki):

Írj tetszés szerinti témájú, 1 bekezdésnyi (8–10 soros) szöveget. Tegyél bele helyesírási és szerkesztési hibákat. Készíts belőle prezentációt.

Órán:

1. Random helyesírási gyakorlófeladatok.

2. A rontott szövegek kivetítése (minden órán többen) és korrektúrázása (mindenki).

 

DDD Vissza az előző oldalra

 

10. december 21-re (z.h.)

Olvasnivaló: nincs

Írnivaló: nincs

Órán:

1. stilisztika-teszt

2. helyesírás-teszt

3. hármas csoportokban komplex szövegjavítás (helyesírás, korrektúra)